[VLT] Welcome to the tribe

Salut,

Daniel sunt (la tastatura). Acest document este unul de o importanta vitala pentru Vanilla Launch Team, pentru ca reprezinta viziunea si modul de organizare prin care putem sa facem o schimbare, atunci cand lansam o carte sau un autor.

Ia-ti 5-10 minute si citeste cu atentie manuscrisul asta, ca sa intelegi cum poti da o mana de ajutor.

Cateva idei despre organizare

In primul rand, managementul este foarte important. Degeaba avem 20-30-50 de oameni care vor sa dea o mana de ajutor, sa se implice, daca:

  • nu exista claritate pe actiunile care se vor a fi facute
  • si nu exista definite niste roluri in echipa

De multe ori, cand nu exista claritate, cu cat este grupul mai mare (care se vrea a fi coordonat), cu atat mai mare va fi micromanagementul. Efortul depus, in conditii de micromanagement, este mult mai mare decat rezultatele obtine.

In Arta Razboiului (din care am mai citat intr-un newsletter anterior) exista o viziune foarte faina despre cum se gestioneaza o armata si care poate fi aplicata in zona de management:

  • cand armata este mica, atunci soldatii trebuie sa fie alesi pe spranceana (unul si unul, proactivi, abilitati inalte, flexibilitate)
  • cand armata este mare, atunci soldatii trebuie sa fie disciplinati (sa existe reguli clare si oameni care stiu ce au de facut)

Cu alte cuvinte, ce functioneaza intr-o parte, nu functioneaza in cealalta.

Noi suntem in pozitia in care crestem – si vrem sa facem trecerea, in timp, la o armata mare. Lansarile trecute au fost gestionate in 3-5 oameni. Trecerea la 30-50 de oameni nu poate fi facuta in contextul lipsei de claritate.

Am spus lucrurile de mai sus, ca sa intelegi unde ma situez si, de ce, in Vanilla Launch Team avem nevoie acum de claritate pe procese, ca sa putem sa implicam mai multi oameni in lansare.

Mai mult de atat, am spus in intalnire ca suntem adeptii unui marketing de gherila, ca sa putem sa spargem piata, dar si sa ne ridicam deasupra ei (in context de calitate peste medie a cartilor publicate).

Asta este motivul pentru care fac referire constant la Sun Tzu, in cazul asta. Pentru mine tu esti un soldat. Si suntem pe cale sa atacam. Fortele noastre sunt inca de dimensiuni reduse, dar cu o executie buna, putem sa rupem liniile inamice.

In contextul asta eu sunt Burebista si tu faci parte din federatia triburilor de daci. :))

Concluzii dupa prima intalnire

La prima intalnire, in urma procesului de brainstorming, am notat cinci pagini intregi de idei cu ce se poate face si cum putem sa avem o lansare mai “puternica” decat celelalte. Trebuie, insa, sa intelegi, ca scopul nostru nu este sa facem o campanie FOARTE MARE, ci ca scopul nostru este sa lansam cat mai multe titluri si cat mai fluid (fara stres).

Cand m-am uitat la ideile adunate pe foaie, intrebarea mea a fost: “Ce se poate implementa usor si ce nu?”

Pe scurt, ce fel de idei aveam notate pe foaie:

  • idei (multe si bune) despre cum sa construim pachetele, in special cel din BookStarter Launch
  • abilitati care au fost propuse, pentru a da o mana de ajutor
  • oameni in contact cu diferite comunitati (ori care au ei comunitati pe care le gestioneaza, ori care sunt in contact cu influenceri – ca sa putem sa promovam mai bine cartile)
  • si oameni dispusi sa ne ajute (sa cumpere bachetul de BookStarter, sa posteze in social media, sa scrie recenzie, sa fie o energie faina, dar conectata la misiunea noastra, a tuturor)

Nici daca as vrea, nu as putea sa pun in aplicare toate ideile de pe foile mele, pe care le-am tot tocit in ultimele 2-3 zile. Asa ca am decis sa ma joc un pic pe zona de claritate.

Ce am facut mai precis:

  • am definit roluri (in linia metaforei de mai sus, in care suntem o forta armata)
  • am definit procese (ca sa stim ce avem de facut)
  • si am definit un plan de actiune pe calendar, ca sa stim cand se intampla lucrurile
Cum va curge lansarea

Lansarea are patru etape, in total:

1. Bookstarter (cand vom vinde pachetele pentru cei care vor sa o sustina pe Daniela)
2. Precomanda (cand vom avea o oferta dedicata celor care vor sa cumpere in avans cartea, cu discount si autograf)
3. Lansare oficiala (cand cartea va fi disponibila pe shopuri si in librariile partenere)
4. Eveniment fizic (cand ne vom imbata, muci, cu totii, si ne vom canta faptele de vitejie)

In intalnirea Zoom am povestit ca primele trei vor avea loc in Decembrie, insa, dupa o analiza mai atenta a calendarului, in Decembrie vom avea timp, cel mai probabil, doar de BookStarter si de PreComanda.

Ceea ce inseamna ca lucrurile nu sunt atat de “urgente” si “critice” ca sa se intample. Le vom lua pe rand pe toate, mare parte din promovare va avea loc in Ianuarie, probabil. Pana atunci, putem cumpara pachetul de BookStarter sau cartile in precomanda, ca sa le avem si noi, sub brad, de Craciun.

Roluri

As vrea sa intri in jocul asta de imaginatie, cu mine. Eu chiar sunt Burebista. Tu chiar esti un dac, pe undeva prin munti. Iar rolul meu este sa unesc toate triburile ca sa putem rezista presiunii din exterior.

Ca sa fim coerenti, am identificat patru roluri pe care le poti juca in aceasta lansare: leadership, conector, lider de trib, razboinic.

1. Leadership

  • cei care gestioneaza lansarea, fluxul de informatii, etapele de lansare
  • stiu bine ce au de facut si coordoneaza lansarea
  • au abilitati in sensul asta, dar si timp la dispozitie (peste media celorlalti)

2. Conector

  • conector inseamna un om care ne ajuta sa ajungem la un influencer, cineva care ne poate ajuta in lansare
  • poti fi conector daca stii un influencer si ne poti introduce la el (oameni care au comunitati, bloggeri, podcasteri, youtuberi, oameni din mass media, jurnalisti, recenzori etc.)

3. Lider de trib

  • un lider de trib este cineva care are o comunitate (de orice dimensiune) si poate comunica cu ea, pe subiectul cartii
  • ca ai un grup pe facebook, fondat de tine, ca ai clienti care te vad autoritate in domeniu sau ai multi followeri – inseamna ca ai un trib, al tau, si ca tu esti lider de trib (pentru noi)

4. Razboinic

  • cineva care este dispus sa se implice in promovare (sa posteze pe facebook cand primeste cartea, sa scrie o recenzie pe goodreads, dupa ce a citit-o, eventual sa faca un film despre carte, sa se pozeze in librarie, cand o vede, sa comenteze la o recenzie care apare pe internet – etc.)

Rolurile sunt scrise aici pentru a avea mai multa claritate unde putem sa dam o mana de ajutor. Nu exista exista roluri importante și mai puțin importante, fiecare rol este ca o rotita de ceas – e esențială la locul ei, indiferent de mărime.

1. Leadership-ul

Fiind experimental, tot ce se intampla in aceasta lansare – ca sa putem sa invatam si sa devenim mai buni in ceea ce facem, am hotarat ca sa functionam, in continuare, in echipa mica – pentru a nu face micromanagement (mult).

Pe masura ce avansam in lansarile viitoare de carte, vom face pentru fiecare lansare cate o “celula” care sa organizeze campaniile.

La lansarea cartii “Atingeri de vanilie”, leadershipul este compus din:

1. Daniel Z. (aka Burebista) “cel dintai si cel mai mare dintre regii din Tracia”

  • voi coordona lansarea “de la varf”

2. Radu Octavian: (aka Deceneu), pentru unii este “mare preot”, pentru istoricul Strabon este “un vrajitor, un sarlatan care rătăcise multă vreme prin Egipt, învăţând acolo unele semne de prorocire”

  • se ocupa de partea tehnica a lucrurilor (inclusiv partea de design)

3. Daniela Dumitru, in calitate de autor al cartii

  • va fi implicata in mod activ, in promovarea cartii, si, la cererea ei expresa, va scrie inclusiv texte de copy
  • va coordona, cot la cot cu mine, coordonatorii si liderii de trib

4. Roxana Popa, lider militar (Pack Leader)

  • va filtra toate postarile in care va aparea carte “Atingeri de vanilie” si va anunta “razboinicii” cand e cazul sa apara in ecuatie
  • pe scurt: te va anunta cand apar postari, articole, filme – si te va ruga sa dai un like, un comentariu
  • va tine o evidenta a ceea ce se intampla in online

5. Marina Zarnescu, liderul operational

  • va asigura transmiterea pachetelor catre cei care comanda cartea, catre recenzori, catre influenceri, tine legatura cu curierii, cu distribuitorii si cu librariile

Mai sunt si alti oameni implicati in Scoala de Scris si in StoryCraft, pe care insa nu i-am mentionat aici, in VLT, ca sa nu complic procesul.

2. Conectori

Momentan inca nu avem lista definitivata si nici nu i-am contactat pe toti cei care ne-au spus ca nepot face intrarea in diverse cercuri, comunitati, publicatii etc.

Pentru crearea pachetului de bookstarter, conectori pentru noi au ramas:

  • Carmina N. (pentru relatia cu cramele, ca sa putem pune un vin fain in pachet)
  • Ana A. (pentru “cookie jar”, vrem sa adaugam biscuitei in pachete – pentru bookstarter si precomanda, ca sa ii rasplatim pe cei care cumpara “in orb”)
  • Mirela T. (pentru semne de carte, facute manual – si oferite in etapa de Bookstarter)

Pe langa cei care ne ajuta la crearea pachetelor, au mai fost foarte multi care ne-au povestit de influenceri pe care ii cunosc. A iesit in evidenta David, care deja ne-a impins catre niste comunitati foarte mari de retete culinare (urmand sa capitalizam noi relatiile mai departe).

Dar suntem inca la inceput aici, vom cauta sa inaintam cu fiecare conector identificat, pe rand. Acestia vor facilita – postari, videouri, interviuri in aceste comunitati.

(apropo, daca te-ai identificat, daca ti-ai dat seama ca stii pe cineva care are acces la o comunitate si poti povesti cu el, contacteaza-ne de urgenta)

3. Liderii de trib

Aici intra cei care au mici comunitati (sau mari) si care pot povesti, in interiorul lor, despre carte si despre Daniela. Exemple sunt:

  • Ana Maria Ilau, care a povestit despre comunitatea ei formata din aprox. 2000 de persoane
  • Diana Dobre, care a zis “ca va populariza cartea in gasca ei de fete)
  • Adriana, acelasi lucru, in grupurile de cliente

Le-am dat exemplu ca sa intelegem cu totii, ca daca ne gandim suficient de mult, putem descoperi, fiecare dintre noi, ca avem un trib micut, unde avem acces si caruia putem sa ii vorbim de carte. Sau putem sa o aducem pe Daniela sa le povesteasca despre carte.

4. Razboinici

Astia suntem cu totii. Membrii ai VLT.

Ascultam de Roxo, care este liderul militar si care ne va spune cand:

  • apare o recenzie (ca sa postam si noi, sa ii dam like, sa o impingem pe facebook sau pe unde suntem noi activi)
  • un film pe youtube (la fel, sa generam energie)
  • cartea pe goodreads
  • interviuri cu Daniela – etc.
La final

Acest document are rolul de “manifest” initial al lansarii “Atingeri de Vanilie”. Orice persoana care vrea sa faca parte din VLT (Vanilla Launch Team), va trebui, mai intai, sa citeasca documentul si sa inteleaga modul nostur de organizare.

Comunicarea ulterioara va avea lor prin trei metode:

1. prin newsletter, unde vei putea regasi in titlu, in paranteze drepte, [VLT], pentru o mai buna gestionare a notificarilor

2. prin grupul de WhatsApp al VLT

3. prin meeting-uri pe Zoom, atunci cand se organizeaza

Cu drag,

Daniel (aka Burebista)